Blog

Kategorie

Alfabet namingowca

Artykuł

Biznes

Branding

Buzz marketing

Marketing szeptany

Marketing w Praktyce

Naming

Prawo

referencja-homepage

Referencje

referencje-konsultacja

Startup

Storytelling

Strategia

Wywiady

Zarządzanie marką

Wesprzyj prowadzenie bloga
Jeśli uważasz moje treści za wartościowe ucieszę się, gdy postawisz mi kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Czy chwytliwa nazwa zarabia?

Data: 2021-03-15

Kategorie: Naming, Wywiady

Tytuł tego artykułu sam nie wymyśliłem. Ba, autorem jest Marcin Pieleszek, współtwórca podcastu „Złapani w sieć”. Marcin zaskoczył mnie tymże tytułem. Bo czy chwytliwa nazwa zarabia, przynosi zyski właścicielowi? Na wstępie odpowiem, że brak jakikolwiek badań wskazujących na związek chwytliwej, kozackiej nazwy na wzrost przychodów firmy albo na większą wartość marki. Trafiłem kiedyś na dwa […]


7 lat blogowania o namingu

Data: 2021-01-01

Kategorie: Alfabet namingowca, Artykuł, Naming, Wywiady

Lubię liczbę siedem. Bardzo. Być może mój sentyment do siódemki rozpoczął się od etapu szkoły podstawowej. Prawie, przez całą edukację szkolną byłem posiadaczem numeru siedem w dzienniku lekcyjnym. Być może, również, mój pociąg do cyfry siedem wynika z codziennego trybu życia. Pewnie zgodzisz się ze mną, żeby płacić podatki trzeba zarabiać. Żeby zarabiać należy pracować. Jeśli […]


Porada namingowa

Data: 2020-10-31

Kategorie: Biznes, Naming, Startup, Zarządzanie marką

Wyobraź sobie, że w kwestii stworzenia nazwy nie musisz zatrudniać agencji namingowej, namingowca, copywritera, kreatywnego, osoby, która wykona za Ciebie zadanie stworzenia nazwy. Zdziwiony/zdziwiona, że zniechęcam zamiast zachęcać do „pozbycia” się problemu i zlecenia namingu komuś z zewnątrz? Wiele, wiele, wiele razy trafiałem na sytuacje, w których ta docelowa nazwa była na końcu języka, spisana […]


Jak stworzyć nazwę w 60 minut?

Data: 2020-09-04

Kategorie: Biznes, Naming, Wywiady

Długo nosiłem się z zamiarem napisania poradnika o tym jak stworzyć nazwę. Szczęśliwy los „przysłał” do mnie dwóch fajnych gości – Michała Hamerę i Mariusza Reszczyńskiego – prowadzących podcast Wszystko Co Nas Kręci. A może odwrotnie, to ja zostałem „podesłany” tym dwóm panom? Nie ma co dywagować na ten temat. Ważne, że nagraliśmy bardzo ciekawą rozmowę o tym […]


Alfabet namingowca. F M T X

Data: 2020-07-14

Kategorie: Alfabet namingowca, Branding, Naming

Ostatnia, szósta część Alfabetu namingowca. Za nami 26 pojęć związanych z namingiem. Starałem się jak mogłem, aby opisać (spróbować zdefiniować) każde wyrażenie używane przez namingowców, copywriterów i kreatywnych. Owszem, daleko mi do profesorów Jerzego Bralczyka, Jana Miodka, Andrzeja Markowskiego. Z ich wiedzy czerpię garściami, imć w temacie namingu polemizuję z własnymi spostrzeżeniami. Jeśli trapi Cię jakieś […]


Patriotyzm gospodarczy niejedno ma imię

Data: 2020-05-03

Kategorie: Marketing w Praktyce, Naming, Strategia, Zarządzanie marką

Zastanawia mnie bardzo, czy patriotyzm gospodarczy jest rzeczywiście realnym ruchem mającym odzwierciedlenie w zachowaniach przedsiębiorców? Może, pojęcie to jest zbyt nadużywane? Słowa są słowami, niewiele kosztują. Czyny pociągają realne konsekwencje – zyski, straty, wizerunek, reputację, wartość. Najbardziej interesuje mnie, czy Polacy wierzą w patriotyzm konsumencki? Dominacja zagranicznych sieci handlowych, ich udziały rynkowe wskazują na jego […]


Audio branding, taki dźwiękowy naming

Data: 2020-05-01

Kategorie: Biznes, Branding, Naming, Strategia, Zarządzanie marką

Audio branding jest pojęciem nie-nowym. Istnieje już bowiem od dawna. Pojedynczy dźwięk czy akord (Intel Inside), odgłos bicia serca (Audi), krótka melodia (BMW), konsekwentnie używane w wielu punktach kontaktów (touchpoints) dają szansę zakodowania w umyśle odbiorców skojarzeń z tą i ową marką. Dzisiaj marki tworzą strategie opierające się również na dźwięku. Audio branding obejmuje nie tylko obszar sound […]


Nazwa firmy od nazwiska

Data: 2020-04-22

Kategorie: Artykuł, Marketing w Praktyce, Naming, Strategia

Wchodzisz do sklepu, nie zdając sobie z tego sprawy, że co rusz trafiasz na markę z nazwą eponimiczną. Może nią być nazwa firmy od nazwiska, od imienia, od słynnej postaci (nie tylko historycznej), rzadziej od zwierząt lub przedmiotów. Są tu więc pierniki Kopernika, lody Grycana, buty Wojasa, a nawet ciągniki Ursus. Ten kierunek tworzenia nazwy […]


Trendy namingowe 2020

Data: 2020-04-02

Kategorie: Naming, Strategia

Na początku tego roku zostałem poproszony o podanie swojej opinii jakie trendy namingowe w 2020 roku pojawić się mogą. Swoje spostrzeżenie zebrałem jako prognoza namingowa, a ta została opublikowana przez IBRA Instytut Brandingowy. Jej pełny tekst przejrzysz na stronie tegoż instytutu. Tutaj w tym artykule podam kilka wyjaśnień i uzupełnień, które w pierwotnym tekście nie pojawiły się. […]


Specjalista czy wszechogarniacz? Naming firmy na poważnie!

Data: 2019-12-29

Kategorie: Branding, Marketing w Praktyce, Naming, Strategia

Gary Keller w książce „Jedna rzecz”[1] trafnie opisał ideę skupiania się na jednym działaniu. Cytując jego słowa „Ludzie sukcesu do perfekcji opanowali sztukę docierania do sedna sprawy. Nie rozmieniają się na dobre”. Filozofia ograniczania zbędnych działań jest prostą i skuteczną receptą na osiąganie doskonałych efektów. Działa zawsze, wszędzie i w każdym przypadku. Dotyczy także świata marek i również tam, […]