W 2013 roku startuje moja własna firma – agencja namingowa Syllabuzz.pl. Rok wcześniej, świeżo po lekturze artykułu „Era hiperspecjalizacji” w magazynie Harvard Business Review odnajduję klucz do spełnienia się – zagospodarowania ciekawej niszy, w której mogę działać jako analityk, strateg, jako copywriter, jako namingowiec.
Od tamtego czasu uczestniczyłem w ponad 200 projektach namingowych. Indywidualnie jako Syllabuzz.pl, zespołowo jako uczestnik przetargów, konkursów, podwykonawca agencji reklamowych, agencji public relations, agencji interaktywnych.
I jak okazuje się, warto wąsko specjalizować się. Opłacalna jest rola hiperspecjalisty, czego efektem jest poniższe portfolio.
Zlecenie to było klasycznym renamingiem wymuszonym przez zdezaktualizowaną, obecną nazwę firmy. Dotychczasowa nazwa, tego polskiego startupu, Covid Genomics ograniczała potencjał oferty do działań nad wieloma innymi wirusami, niż tylko Covid-19.
Dlatego rozwiązanie Deepflare w konkretny, dosłowny sposób wyraża startup jako dostawcę rozwiązań softwarowych pozwalających klientom na wnikliwe, głębokie, zaawansowane prace nad szczepionkami.
Unijna ochrona na słowny znak towarowy Deepflare (EUIPO).
Ciekawe wyzwanie nazwania produktu nieznanego w Polsce, lubianego, smakowanego za naszą wschodnią granicą. Rzecz dotyczy kategorii napojów zwanych herbatką owocową – pulpą owocową rozpuszczaną w gorącej wodzie. Rzecz w tym, że na Wschodzie jest to szalenie popularna forma przygotowania sobie napoju w minutę. W Polsce jeszcze nieznana, nieprzetestowana i na dodatek nienazwana.
Pomysł na nazwę Arbataj wynika z logicznych przesłanek, wręcz nakazujących nawiązanie do skojarzeń ze słowami herbata, ciaj (чай). Skojarzeń słownych i fonetycznych.
Tym sposobem herbatko-napój Arbataj stoi przed szansą zbudowania nowej kategorii produktowej.
Unijna ochrona na słowny znak towarowy Arbataj (EUIPO).
To właśnie tam w godzinach wczesno porannych dochodzi do rękoczynów. Mąka, zakwas, woda, sól idą na ostre zwarcie z rękami… zaprawionego w boju piekarza.
Taka jest właśnie piekarnia rzemieślnicza w Krakowie o nazwie Rękoczyny opowiadająca dosłownie o tym, że maszyna nie zastąpi człowieka w procesie wypieku chleba.
Ochrona nazwy w Urzędzie Patentowym RP (link).
Poprzednio agencja ta nosiła nazwę DietLabs. Co było dobrym rozwiązaniem w początkowej drodze rozwoju. Im więcej obszarów – fitness, odżywanie, mindfulness, sen – obejmowały aplikacje od Dietlabs, tym mocniej nazwa ta ciążyła na rozwoju agencji. Naturalną konsekwencją stał się renaming stawiający na uniwersalizm semantyczny z naciskiem na aktywny styl życia top creatorów oraz ich folllowersów, użytkowników aplikacji.
Metaversum (metaverse) aktywnego życia, balansu, długiego życia idealnie komponuje się obszarze zainteresowań agencji Activerse. Tym samym wybór tejże nazwy był bezapelacyjny.
Unijna ochrona na słowny znak towarowy Activerse (EUIPO).
A było to trudne wyzwanie namingowe. Oto masz przed sobą koncepcję fundacji skoncentrowanej na edukowaniu młodzieży, dostarczaniu młodym ludziom praktycznej wiedzy ze świata biznesu. Jak ją nazwać? Jak słownie przedstawić, że w tym miejscu, tutaj uczą młodzież do wejścia na rynek pracy, uczą przedsiębiorczości, poruszania się w świecie finansów? Praktyką, logiką, metodą, metodologią. I jeszcze raz do bólu praktyką. Praktykologią!
Jeszcze niedawno działał serwis laptopów pod domeną ratujemylaptopa.pl. Działał i działa, lecz już pod inną nazwą. Zmienił się, ponieważ poza „akcjami” serwisowania laptopów pojawiały się naprawy telefonów, inteligentnych urządzęń AGD, a nawet elektrycznych hulajnóg.
Pod nazwą Polutowani.pl ekipa maniaków lutownicy i precyzyjnych śrubokrętów realizuje się w tym co lubi najbardziej.
Oto sklep dla prawdziwych fanów gry królewskiej, w którym główną wartość stanowią kursy przygotowane przez trenera szachowego Tomka Jaskółki (Jaskół95).
Gdy potrzebna na gwałt pomoc makijażystki, kosmetologa z pomocą przychodzi Małgorzata Stenka. Jej usługi makijażu okolicznościowego (i nie tylko) pod szyldem O matko pomadko cieszą się naprawdę sporym wzięciem.
Ach te lasy mangrowe. „Wiecznie zielone lasy tropikalne”, szczególny rodzaj ekosystemu, wspaniale adaptujące się do różnych warunków. Mogą żyć zarówno w słonej, jak i słodkiej wodzie. Hodują organizmy zasilające później inne siedliska.
Taką firmą doradczą jest również Mangrove. Przyjmuje rolę ekosystemu do rozwoju firm. Jest miejscem, w którym można bezpiecznie się skalować, połączyć biznes i etykę, bez szkody dla żadnego z nich.
Hasło „Zajmuj się tylko tym, co ważne” uświadamia młodym startupom, klientom Mangrove, jak ważne jest pilnowanie obranego kursu.
Prosta, łatwa do zapamiętania i zapisania nazwa dla sklepu zootechnicznego.
Bonefido składa się z dwóch pojęć: angielski rzeczownik bone (kości) oraz popularne imię psa Fido.
Ciekawa jest historia „najsłynniejszego włoskiego psa”. Fido codziennie rano odprowadzał swojego pana na przystanek autobusowy. Wieczorem czekał na jego przyjazd.
Śmierć jego pana nie zmieniła jego wierności. Codziennie, przez kolejnych 14 lat, aż do swojej śmierci, czekał na swojego właściciela, wieczorem na przystanku autobusowym.
Osobliwe wyzwanie stojące przed kreacją. Zadanie dotyczyło stworzenia nazwy dla oprogramowania inteligentnej analityki biznesowej (obszar: business intelligence). To nowa usługa od dostawcy rozwiązań IT firmy Sagra Technology.
BIQSENS jest nazwą wielowątkową. Wykorzystuje skojarzenia z inteligencją (IQ), z wielkością gromadzenia danych (BIG) w ramach platformy analitycznej, z dostarczaniem informacji, wniosków i sugestii działań (SENS).
Europejska ochrona na słowny znak towarowy BIQSENS (EUIPO link).
Tak, to miała być nazwa typu call-to-action. Wzywająca do działania, zachęcająca do interakcji, wzorowana na świetne CTR-owe nazwy typu CallPage, Mail2day, Pipedrive, ClickUp, Salesforce.
Cel osiągnięty w 100%. PageHook idealnie oddaje kluczową ofertę – zestawu narzędzi analityki zachowań użytkowników strony internetowej.
Ogniste spojrzenie, urocze spojrzenie, romantyczne spojrzenie i wiele innych form urzekania swoim wyglądem osiągniesz produktami z drogerii GazeMee.
To prosta, zarazem urokliwa nazwa idealnie trafiająca do klientem w grupie 18+.
Wbrew początkowym obawom, udało się! Nazwa GazeMee uzyskała prawo ochronne na znak słowny w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w Alicante (EUIPO).
Nowatorska usługa finansowa – odzyskiwania podatku VAT z krajów Unii Europejskiej – pod chwytliwą, czytelną nazwą! Skojarzenia z Monte Carlo są jak najbardziej na miejscu. Przywodzą na myśl podróże, wydatki, elegancję i dobre maniery.
Tak „prostej” nazwy nie da się zapomnieć. I taki cel przyświecał temu namingowemu projektowi.
Sukces tej „prostej” nazwy wzmacnia jej prawo ochronne na słowny znak towarowy (EUIPO).
Jak nazwać akademię kreatywności dla dzieci i młodzieży w Kielcach? Spośród naprawdę wielu pomysłów namingowych wygrała właśnie ta! Ekspresyjna, wyrażająca dziecięcą radość.
Wierzę, mam głęboką nadzieję, że dzięki Jupi Arts każdy „uczeń” odkryje w sobie coś niezwykłego i wartościowego.
Kosmetonomia, czyli sztuka pięknego zarabiania kryje w sobie profesjonalne szkolenia dla prowadzenia biznesu beauty. Jest to marka dedykowana rynkowi kosmetycznemu.
Założycielka Kosmetonomii Magdalena Rycerz-Pal uczy jak stać się specjalistką Bju, jak prowadzić gabinet kosmetyczny, jak przede wszystkim zarabiać w tym arcytrudnym biznesie.
Czy Kosmetonomia zawiera główną propozycję wartości? Uważam, że tak.
Klasyczny renaming. Klasyczny dlatego, że deweloper o niezbyt oryginalnej nazwie – Marbud – zdecydował się przybrać całkiem nowe, nietuzinkowe imię.
Nowa nazwa Entoris idealnie nadaje się pod obie dywizje działalności – Domy i mieszkania oraz Biurowce.
Entoris czerpie inspiracje z dwóch języków. Z angielskiego, od słowa enter. W języku hiszpańskim entorno oznacza otoczenie, środowisko naturalne.
Wymowa, wydźwięk, zapis nazwy jest prosty i neutralny. Pozwala rozwijać się deweloperowi na nowe obszary i biznesowe i geograficzne.
Ochrona w Urzędzie Patentowym RP na znak słowno-graficzny (link).
Jeden z projektów pro-bono. Nazwa dla Fundacji promującej szeroko pojęte działania na rzecz poprawy stanu zdrowia, zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży.
Uniwersytet SWPS wyszedł z pomocą zwalczania przemocy szkolnej. Tak zwane nękanie, straszenie, przemoc ujęte w terminie school bullying nie jest rzadkością, niestety.
Aplikacja RESQL odpowiada więc za react, resist, real help, czyli za monitorowanie i prewencję zachowań przemocowych w szkole.
Akronim sql jest fonetycznym zapisem słowa school.
Europejska ochrona na słowny znak towarowy RESQL (link).
Oto nietypowe wyzwanie nazwania wydawnictwa dedykowanego liderom i trenerom. Jest to niszowa kategoria dotycząca przywództwa i zarządzania ludźmi. I nie dość, że niszowa, to jeszcze bardzo wymagająca.
Dla tego wydawnictwa powstała nazwa GrowPoints. Ta, wyraża kwintesencję poziomu zdobytej wiedzy pozwalającej dosłownie „łączyć kropki”, te przysłowiowe punkty (etapy) rozwoju odpowiedzialnego stratega, lidera, coacha, mentora.
„Wszystkie kierunku przygody” czekają na chętnych do skorzystania z oferty pasjonatów podróżowania działających pod szyldem Południki.
Już sama nazwa wskazuje na możliwości podróżowania, we wszystkie strony naszego globu. Czy również na koniec świata i jeszcze dalej?
Agencja eventowa pod nie byle jakim akronimem.
Skrót ODM kryje w sobie dwa znaczenia. Bezpośrednio wywodzi się od powiedzenia One Day More.
Drugie znaczenie skrótu ODM wykorzystywane jest przy oznaczaniu produktów projektowanych i produkowanych przez producentów (Original Design Manufacturer – ODM), którzy sprzedają je pod postacią marki sprzedawcy. Czyli mowa tutaj o sytuacji, w której ostateczny nabywca kupuje markę sprzedawcy nie mając świadomości, że de facto on nie jest producentem.
Podobną analogię widać w usługach agencji eventowej. Całe show kradnie organizator, sponsor. Uczestnicy wydarzenia nie mają świadomości, kto zapewnia obsadę osobową tego wydarzenia.
Wprost, dosłownie ktoś może rzec, że to „ciężka” nazwa. I ma rację. Betonacja zajmuje się przede wszystkim wykonywaniem płyt fundamentowych dla budownictwa mieszkalnego i przemysłowego.
Nie ma takiej nietypowej, odważnej, kozackiej nazwy jak Betonacja. I to jest to, czego oczekiwał właściciel firmy Michał Drozd, aby w nazwie firmy ukazać kluczową specjalizację i misję wpojenia w polskim budownictwie stawiania budynków na płytach fundamentowych (zamiast tradycyjnego systemu ławy i ściany fundamentowej).
Grunt to podstawa, aby mieć zapał do realizacji swojej misji. Tego akurat u Michała Drozda nie brakuje.
Pierwsze takie karty edukacyjne uczące dobrego rozmawiania o porażkach – Failowship. To nowatorska metoda rozmawiania o błędach i porażkach w sposób nie powodujący konfliktów.
Pomysłodawcą kart „porażkologicznych” jest Fundacja Dobra Porażka. Nasza wspólna praca wydała owoc: nazwę prostą w konstrukcji, budującą historię wokół siebie. Lekka modyfikacja słowa fellowship, zamiana dwóch liter, wykreowała taką kozacką nazwę dla nowatorskiego pomysłu.
Zlecający: Fundacja Dobra Porażka
Udana współpraca przy przedsięwzięciu nazwania działalności pomocy poszkodowanym w wypadkach samochodowych.
A wygląda to tak: na miejsce zdarzenia przyjeżdża lawetą ekipa AutoPomOCni i od tego momentu zajmuje się wszystkim, co musiałby zrobić kierowca (oddanie do serwisu samochodowego, naprawa, zeznania, procedura odszkodowanie, odwołania itp.) Ta wiedza jak upomnieć się o swoje w trakcie naprawy powypadkowej jest cenna i może bardzo opłacić się.
Dlatego warto pomagać kierowcom w otrzymaniu tego co mu przysługuje.
Dlatego zleceniodawca wybrał taką właśnie nazwę. Nazwę firmy szczególnie pomocnej w egzekwowaniu praw jakie zawiera polisa OC i AC.
Renaming jednego z renomowanych serwisów nawigacji samochodowych w Polsce. Poprzednio firma działała pod szyldem Komtel Serwis.
Naprawa fabrycznych nawigacji samochodowych opiera się na dotarciu do „elektroniki” i oprogramowania. Słowo klucz to OEM (Original Equipment Manufacturer). Określenie tego co mamy w naszych samochodach, czyli to co widzimy jako kierowcy: panel nawigacji, radia, wzmacniacza. Serwisanci natomiast zaglądają na tył panelu, tam jest pole do popisu ich umiejętności.
OEMatic Car Media Lab doskonale odzwierciedla fachowość, specjalizację tego serwisu, ratowanie nawet najtrudniejszych przypadków. Ich klientami są dealerzy i serwisy samochodowe z Francji, Niemiec, Holandii. Ta kozacka nazwa nie bez przypadku buduje obraz profesjonalnego serwisu tego typu urządzeń.
Poznaj alternatywę lakierów hybrydowych – to naklejki na paznokcie Manilook. Pielęgnacja i stylizacja paznokci zyskuje nowego sprzymierzeńca, Manilooki, kolorowe, wzorzyste, trwałe, nie niszczące płytki paznokcia wobec popularnych hybryd.
Ich nazwa wywodzi się od nazwy-matki, marki Manirouge dostarczającej produkty do pielęgnacji paznokci. Notabene, nazwa Manirouge czerpie inspirację właśnie się od słowa manicure.
Zlecający: Manirouge
Introstrefa to strefa dobrego dnia w klimatycznym i kameralnym studio. Każda introstrefowiczka znajdzie tu dla siebie strefę ruchu i bezruchu, kącik relaksu i warsztaty rozwojowe.
Nazwa w punkt oddaje charakter tego kameralnego studia, zachęca do pierwszego spróbowania swoich sił w zajęciach jogi lekcji tańca, treningu personalnego. Bardzo zgrabnie personalizuje uczestników, łączy je wspólnota my introstrefowiczki.
Wreszcie nasz kraj doczekał się rodzimego producenta maszyn do cięcia wodą. Zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce waterjety oferowane są pod nazwą firmy Teknor.
Jej sugestywny charakter opiera się na technologicznym, technicznym wydźwięku, widocznym zarówno w warstwie wizualnej i fonetycznej.
Inicjatywa doradcy wizerunku Pani Ani sięga szerzej niż li tylko usługę personal shoppera, stylisty i doradcy modowego.
Projekt Dobry Look jest miejscem stylizacji, doradztwa, zmiany! Pomaga zamanifestować swoją osobowość w zgrabny, charakterystyczny, praktyczny sposób.
I dlatego ta inicjatywa nosi nazwę Projekt Dobry Look.
Dobrze mieć kozacką nazwę o charakterze opisowym. Taka, w prosty, czytelny, łatwy do skojarzenia sposób przekazuje charakter marki – czy to jej element funkcjonalny, emocjonalny albo kulturowy.
Jeden niuans sprawia, że nazwa opisowa traci swoją moc. To praktycznie brak możliwości uzyskania ochrony prawnej na znak słowny. Jeśli więc nie potrzebujesz pełnej ochrony prawnej, potrzebujesz dobrze rozpoznawalnej nazwy skieruj swoją sympatię ku temu rodzajowi nazwy.
Oto udany przykład nazwy opisowo-skojarzeniowej – nazwa dla podcastu Wszystko co nas kręci. Co zatem kręci dwóch prowadzących ten podcast, Michała Hamerę i Mariusza Reczyńskiego? Kręci ich biznes, kręci ich człowiek, kręci ich Szczecin, kręci ich historia.
Miło, bardzo miło było wykreować nazwę Wszystko co nas kręci dla podcastu, którego ojcami chrzestnymi są Marek Jankowski (absolutny guru podcasterów) oraz Paweł Tkaczyk.
Namingowym wyzwaniem dla agencji zajmującej się fotografią packshotową jest zgrabne ujęcie możliwości jakie oferuje takie studio. To fotografie przedmiotów niewielkich i wielkogabarytowych.
Odpowiedzią jest nazwa Ant and Elephant Studio Fotograficzne. Chyba w jasny sposób wyraża potencjał sprzętowy tego kameralnego studia, prawda?
Nazwa dla serwisu samochodowego: wymiana opon, sprzedaż, renowacja, regeneracja felg.
Znając główną ofertę serwisu można bardzo prosto odczytać intencje kryjące się za symboliką 4K. Cztery koła! Ot, cała tajemnica.
Skracanie słów nie jest teoretycznie trudne, ważne jest aby robić to z głową i sensownie. A jeśli chodzi o catering pudełkowy to nie nazwa ma istotne znaczenie, a jakość posiłków i elastyczna logistyka.
Nazwa pełni rolę wspomagającą. Najlepiej jeśli będzie prosta (nieprzekombinowana) i skojarzeniowa (sugestywna).
Jest tu więc słowo catering’, skrócone do nazwy Catri. Można tak kombinować? Oczywiście, że można.
Elegancki budynek w historycznej gdańskiej dzielnicy Wrzeszcz zyskał oprawę czerpiącą z łacińskiego słowa mensor (mierniczy). Inspiracja w nazwie Villa Mensor wywodzi się od historycznej decyzji zlecenia budowy tego budynku oraz od jego pierwszego właściciela. Był nim królewski mierniczy krajowy Robert Nims. To na jego zlecenie wybudowano w 1915 r. trzypiętrowy budynek z wysokim czterospadowym dachem.
Nowa architektura tego apartamentowca wywodzi się z jego przedwojennej bryły, z jednoczesnym dbaniem o detale i perfekcyjny ład architektoniczny.
„Kobiecość otulona w jakość. Codzienność otulona w kobiecość…. Naszą drogą, naszym talizmanem jest SPÓDNICA, długa spódnica. Sarafana, eksteriodum, suknia, tunika, sari, kimono,…. jak świat szeroki nasza kobiecość od wieków otulona była w suknię do samej ziemi…:”
To fragment manifestu marki, który wyrażony jest w jednym magicznym słowie, w nazwie Talismania.
Oto marka pod którą kryją się długie spódnice, ideał spokojnej, spełnionej, szczęśliwej kobiety.
To unikalna marka modowa, a jej nazwa obiecuje coś więcej niż długą spódnicę.
Biuro nieruchomości i jego renaming. Naszą wspólną tajemnicą zostanie poprzednia nazwa. Teraz nie ma ona takiego znaczenia.
Liczy się obecna kozacka nazwa Innesta, dostarczająca dozę opiekuńczości, domowego ogniska (ang. nest). To ważna obietnica w komunikacji akcentująca główną biznesową oś, którą stanowią zarządzanie najmem, home stagging, inwestycje.
Tak wygląda atrakcyjna nazwa dla nowego gracza na rynku agencji nieruchomości.
Zwierzaki są fantastyczne. Kochamy je. Co stanie się, gdy w słowie fantastic znajdzie się jedno ze słów odnoszących się do naszych domowych pupili? Na przykład angielski wyraz ‘fur’?
Odpowiedź znajduje się w nazwie Furstastic. Tak właśnie powstała kozacka nazwa dla sklepu zoologicznego z wyselekcjonowanymi karmami dla zwierząt.
Miło jest nazwać ofertę serwisu wynajmu mieszkań w taki oto sposób. To połączenie trzech różnych technik zwrócenia uwagi odbiorcy: nazwą numeryczną, bo zawiera cyfrę, nazwą opisową, bo wyraża potoczne powiedzenie, nazwą skojarzeniową, bo wywodzi się z kategorii obszaru nieruchomości i turystyki.
Pomysł na instagramowy fanpage Kozacka Nazwa pojawił się w 2016 roku. Tam publikuję ciekawe namingowe „znaleziska”, śmieszne, zaskakujące, kozackie nazwy. Sam i przy współudziale fanów Kozackiej Nazwy. Ten profil nieoczekiwanie stał się nieodzownym źródłem odnajdywania inspiracji, ciekawych tropów pomocnych w kreacji nowej nazwy. Jest także odskocznią od marketingu na poważnie.
Krótka, wpadająca w oko i ucho, symboliczna nazwa („bo to coś trwającego 3 miesiące”) dla kursu prowadzonego przez dwa autorytety w dziedzinie zarządzania zespołami. To Beata Kapcewicz oraz Jakub B. Bączek. Wspólnie zebrali siły, aby przygotować dwa nowatorskie szkolenia online: Mistrzowski Biznes w 90 dni i Mistrzowski Marketing w 90 dni.
Chodzą słuchy, że to naprawdę świetna nazwa dla wydawnictwa wydającego muzykę na winylach.
„….Chodzą słuchy, że tu płyty dają. Nie dają, a wydają i nie byle jakie płyty, a piękne czarne winyle. Edycje, reedycje i limitowane wydania płyt. Te dobre, stare, ciągle jare. I te nowe, które mają potencjał nigdy się nie zestarzeć…”
To fragment manifesto wyjątkowej marki Chodzą Słuchy, marki pasjonatów świata winyli, pasjonatów muzyki wywodzącej się z naszego krajowego podwórka, tej z lat 90-tych, 80-tych, a nawet 70-tych.
Mocny, profesjonalny akcent wywołujący skojarzenia wokół aromatycznego świata kaw… przygotowywanych we własnym gniazdku domowym.
Tak jak chcę, tak jak lubię. To moje Baristado.
Zlecający: POLOmarket
GlareOne jest marką własną w portfolio Cyfrowe.pl.
Nobliwe słowo ‚glare’ nie oznacza słownikowego ‚gniewnego spojrzenia’. Odnosi się do branżowych (fotografa i film) skojarzeń: blasku, mocnego światła, do momentu znajdowania się w świetle jupiterów.
Zlecający: Cyfrowe.pl
Taki naming przyjęła usługa Empik-u polegająca na udostępniania muzyki w formacie .mp3.
Dlaczego nazwa DuO?
Zgodnie z ofertą „Kup CD pobierz MP3” kupujący otrzymuje album zarówno na płycie CD jak i w wersji cyfrowej. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie mariaż Empik-u z wytwórnią Universal, udostępniającą własne zasoby biblioteki nagrań cyfrowych.
Lodowa wersja deserów lodowych lodowej ofercie sieci POLOmarket.
Produkt spożywczy…. o wiadomym zdrowym składzie w ofercie sieci POLOmarket. Bo kto nie lub soczku z marchwi?
Oto wyjątkowa marka modowa w kategorii odzieży przeznaczonej dla triathlonistów. Bo wbrew pozorom triathloniści, aż takiego „odzieżowego” wyboru nie mają. Wyboru w fajnych, designerskich, niebanalnych wzorach.
Tę lukę zapełnia marka Immabee z wyrazistym designem i autentycznym przekazem – pszczółki symbolizującej kobiecą naturę, etos wytężonej pracy i często samodzielnej drogi docierania do celu.
Motyw pszczółki znakomicie symbolizuje pasję do sportów wyczynowych, do triathlonu i jego odmian. Jest inspiracją dla rozpoczynających przygodę z triathlonem, dla zapaleńców, dla których dotarcie do mety jest jak spijanie nektaru. Słodyczą osiągnięcia własnego, osobistego zwycięstwa.
Zmień biuro na lepsze! To nie prośba, ani rozkaz. To sugestia, za którą stoi dostawca mebli biurowych, firma Integis.
Nazwa Integis kreuje obraz firmy integratora, dostawcy mebli biurowych. Ważne są tu konotacje ze słowem integracja, także ze słowem inter (coś wewnątrz).
Jest taka firma, która wypuściła na rynek arcyciekawą markę Zdrowo Namieszane. To zdrowo namieszane mieszanki z bezglutenowych mąk, ekologiczne, z dodatkiem superfoods.
Za tym przedsięwzięciem stoi spółka Biovana, a autorem tej kozackiej nazwy jest Syllabuzz.pl
W języku esperanto altigi oznacza wnosić, podnosić, wzrastać (rise, elevate, lift). Słowo to, na przekór nazwom z „budowlanymi” morfemami typy –bud, –stal, –ex, –instal, -dom, odpowiednio charakteryzuje spółkę zajmującą się stawianiem konstrukcji budowlanych.
Lekka modyfikacja źródsłowia do postaci Altiga stworzyła „wzniosłą”, zdecydowaną, przyjemną w odbiorze nazwę dla firmy budowlanej.
Opieka informatyczna firm. Co więc znaczy Leveron? Czy jej etymologia wywodzi się od form skojarzeniowych, czy jest to neologizm?
Jej główną oś stanowi słowo lever (dźwignia, wsparcie, podparcie). Symbolika mocna i konkretna, wynikająca także z osobowości właścicieli firmy – osób naprawdę bardzo konkretnych.
Wyjątkowa szkoła trenerów dla osób znajdujących się, już, na najwyższym poziomie własnej kariery, rozwoju osobistego.
Elita, najlepsi z najlepszych. Synonim studiów MBA w świecie top-menedżerów.
Taka szkoła wymaga aspiracyjnej nazwy, i również, bardzo czytelnej, ponieważ to bardzo niszowa usługa.
Dlatego została wybrana wersja nazwy Leaders are Trainers. Bo liderzy są trenerami. Bo każdy z nich ma ambicje, aby przejść drogę od Lidera do Trenera. A potem? W dalszej swojej drodze kariery zawodowej i rozwoju osobistego móc rozwijać nowych liderów i nowych trenerów, prowadzić zespoły, projekty, kreować programy rozwojowe. I dalej nadal rozwijać się. Bo warto. Bo taka droga opłaca się.
Synthesis oraz Helios to dwa słowa budujące wartość marki operatora na rynku TSL (transport-spedycja-logistyka) oferującego własny, zaawansowany system informatyczny z obszaru control tower.
Ta kozacka nazwa, Synthelio, odnosi się do roli systemu control tower w łańcuchu dostaw (supply chain). Słowa ’synteza’ oznacza tutaj łączenie, wieloaspektowość, wieloobszarowość. ’Helio’ nawiązuje do punktu centralnego, środka układu.
Połączenie obu słów wykorzystuje technikę skojarzeniową, idealnie przekazującą istotę funkcjonowania systemu control tower w międzynarodowym transporcie i logistyce.
Renaming dystrybutora skór naturalnych, który z lokalnej hurtowni w przeciągu dwóch dekad stał się wiodącym krajowym graczem.
Renaming do postaci Kravczyk (to nazwa od nazwiska) miał na celu zbudowanie nazwy międzynarodowej, ułatwiającej rozpoczęcie ekspansji zagranicznej.
Monevia jest marką usług faktoringowych. To typ nazwy opisowej powstałej z połączenia dwóch pospolitych wyrazów.
Główną oś stanowi słowo moneta (money) uzupełnione słowem via. To drugie posiada wielorakie znaczenie (droga, kierunek, poprzez, za pośrednictwem itp.)
Konstrukcja nazwy jest prosta, trójsylabowa, łatwa do wymawiania i zapisywania.
Krajowa ochrona znaku słowno-graficznego Monevia (UP RP).
Oto Lody Szpulki, mocno zakręcone lody naturalne, rolowane, zawijane, bez dodatku konserwantów ani polepszaczy smaku. Lody Szpulki to tak zwane lody tajskie – ręcznie przyrządzane, „robione na oczach klienta”.
Szpulki są metaforą płyty, zimnej płyty. To na niej powstaje masa lodowa, z której zawijane są ruloniki (nazywane także rollsy, rollasy).
Celowo unika się dosłownych odniesień z Tajlandią, z tajskimi lodami. Bo po co? Wykorzystano subtelne nawiązanie do formy okrągłej, kręcącej się, a jednocześnie lekkiej w przekazie.
W taki sposób powstała nazwa dla lodziarni, kolejna marka na lodowej mapie Polski.
Hiro pochodzi od słowa ‚hero’. Jak na obszar automatyki domowej i inteligentnych domów to idealne odwzorowanie roli prekursora, edukatora, pioniera w tej raczkującej kategorii rynkowej.
Hiro Q jest nazwą i prostą i nie prostą zarazem. Rozpoczyna się od litery H, a naming firm rozpoczynających się na tę literę jest w mniejszości.
Litera Q jest synonimem jakości, stanowi emblemat i wyraźną obietnicę.
Dzięki takiej kompilacji namingowej Hiro Q kreuje się na markę premium. I tak jest, otacza się markami premium, markami luksusowymi w obszarze instalacji i wyposażenia budynków.
Serwis długoterminowego wynajmu mieszkań funkcjonował pod polskojęzyczną nazwą dobrynajem.pl. Coraz większe zainteresowanie zagranicznych najemców ‘zmusiło’ właścicieli serwisu do zmiany nazwy w kierunku nazwy niepolskiej.
Tak powstała koncepcja DeRoom koncentrująca uwagę na kategorię wynajmu mieszkań, także pokoi.
Vestoria jest nazwą skojarzeniową, chociaż bliżej jej do formy abstrakcyjnej. Zawiera w sobie imię bogini Vesta(1), angielski czasownik vest. Morfem ‘-toria kreuje wrażenie nazwy organizacji, instytucji funkcjonującej w obszarze finansów.
(1) Vesta (pol. Westa) w mitologii rzymskiej była boginią ogniska domowego (jej odpowiednikiem w mitologii greckiej była Hestia).
Tektōn -w języku greckim oznacza rzemieślnika, a także budowniczego, stolarza, murarza. Wyraz ten odnosi się do sfery kreowania i budowania, różnorodności i szczegółowości.
Odnosząc się do branży inwestycyjnej i obrotu nieruchomościami za greckim pojęciem Tektōn kryje się filozofia odpowiedzialnego podejmowania decyzji i … ryzyka, sztuka łączenia wielu płaszczyzn do jednej postaci, dążenie do budowania trwałych, solidnych konstrukcji oraz rzemieślnicza wiedza połączona z praktyką.
Momentum Way tworzy programy wspierające zarządzanie karierą, talentami, budowaniem marki przywództwa, rozwijaniem postaw i kompetencji na każdym szczeblu drogi zawodowej.
Nazwa Momentum Way oznacza Drogę Rozpędu, uwalnianie potencjału, towarzyszenie w zmianie, aż do osiągnięcia właściwego ‘momentum’. Dlatego właśnie została wybrana taka nazwa, aspiracyjna, obiecująca, wzywająca do działania.
Bardzo konkretna nazwa dla bardzo konkretnej firmy oferującej kompleksowe rozwiązania OZE: odnawialne źródła energii: fotowoltaika i pompy ciepła dla domu, dla firmy i dla rolnictwa.
Nazwa Ekodel jest tym bardziej odkrywcza, że oprócz przesłania ekologicznej energii ma w sobie nazwisko założycieli, braci Edel. To przykład ciekawej kontaminacji (łączenia słów), w której nazwisko nie dosłownie jest „wplecione” w nazwę firmy.
Współpraca polegała na przeprowadzeniu klienta przez proces nazewniczy. Klient jest autorem nazwy swojej firmy. Brawo!
Autorski pomysł Uniwersytetu SWPS na stworzenie własnej aplikacji do interwencji psychologicznych.
Nazwa Beviado ma logiczną etymologią. A logika jest matką patronującą dyskursowi panującemu na Uniwersytecie SWPS.
W tej nazwie zawiera się przesłanie zmiany/poprawy życia (be) osób, pacjentów poprzez (via) działanie (do), czyli działanie poprzez odpowiednią interwencję psychologiczną. Widać to dosłownie, właśnie w nazwie Beviado.
Europejska ochrona na słowny znak towarowy Beviado (link).
Zlecający: Uniwersytet SWPS
Czy ktoś widziała rekina wegetarianina? A tutaj Vegeshark obejmuje wykluczające się stwierdzenie w powszechnym mniemaniu (bo tak naprawdę w oceanach żyją trzy gatunki rekina żywiące się planktonem).
I co z tego. Przecież taki jest cel. W taki sposób zwiększa się siła tej przekornej nazwy, jej zapamiętanie, rozpoznawalność i jakże potrzebny buzz marketing.
Tak, tak, tak. Ta nazwa jest odpowiednia dla „przekornej” agencji marketingowej. Zachęca do zadawania pytania „Dlaczego tak nazywacie się?”
A to znakomity punkt zaczepienia, aby poczuć czy między agencją i klientem panuje chemia.
Prosta i czytelna postać marki wykraczająca poza namingowy schemat panujący w branży fajerwerków, w której naming koncentruje się na cechach produktowych, walorach widowiskowych, cenie itp.)
Nazwa marki fajerwerków Viva Fireworks bezpośrednio przenosi ideę konceptu strategicznego marki, pojawiającej się tam gdzie następuje celebracja chwili (wesele, urodziny, jubileusz, karnawał).
Jej atutem jest jej naturalna obecność w komunikacji sezonowej (stanowi synonim viva=niech żyje): Viva Młoda Para!, Viva Zakochani!, Viva New Year!, Viva Młoda Para! Viva Jubilaci!
Czy to kolejna konferencja dla branży human resources? Nie! To wyjątkowy, wysoko merytoryczny, konsekwentnie realizowany cykl szkoleń (webinarów) dla ambitnych HR Managerów oraz HR Business Partnerów.
HR Session stanowi, rzeczywiście, swego rodzaju godzinną sesję edukacyjną poruszającą wszystkie zagadnienia z praktyki HR Managera.
Partnerem merytorycznym HR Session jest Momentum Way.
Świetna nazwa dla firmy brokerskiej skupionej na oferowaniu korzystnych rozwiązań w zakresie ochrony ubezpieczeniowej.
Polskie wyrażenie Mądra Sowa przekształcony został do formy anglojęzycznej, a to dało mu nowoczesne brzmienie z zachowaniem polskiej wymowy (wyraz mądry lub modry).
W języku czeskim mądra sowa ma postać modrá sova. jednakże złączenie tych dwu wyrazów w jedno nadaje mu całkiem inną formę leksykalną.
Kształtowniki zimnogięte w ofercie firmy Contraco o nazwie Galver:
(a) wyróżniają się własną nazwą od zwykłych profili zimnogiętych w ofercie Pruszyński, Balex-Metal, Budmat i innych dostawców,
(b) sugerują lepsze parametry i lepszą wartość,
(c) wskazują na renomę, gwarantowaną jakość,
(d) po prostu mówią że na rynku są pierwszymi m a r k o w y m i kształtownikami.
Nazwa dla marki turystycznej inicjatywy Pradolina Łeby wynika z konceptu strategicznego „krainy przeciwieństw”. Jest kwintesencją słów kluczy związanych z przeciwieństwami i nasuwającymi się skojarzeniami takimi jak: bieguny północ–południe, magnes, przyciągnie i odpychanie, aura, klimat, atmosfera, wspomnienia, także nawracające wspomnienia, chęci powtórzenia czegoś, powrotów do… .
Nazwa firmy produkcyjnej specjalizującej się w wytwarzaniu kształtowników oraz konstrukcji hal z kształtowników.
www.constraco.com
Librandt jest połączeniem rozwagi, przemyślanych decyzji, wiedzy, mądrości życiowej z procesem kreowania osobowości, wizerunku, własnej marki.
Tak oto wygląda nazwa dla firmy szkoleniowej – Librandt – akronim dwóch wyrazów: dwóch wyrazów: łacińskiego ‘libra’ oznaczającego znak zodiaku Waga (i cech osobowościowych związanych Wagą) oraz wyrazu ‘brand’, również często stosowanego z branży human resources.
Litera ‘t’ została dodana celowo aby stworzyć wrażenie nazwy od nazwiska. Wzorem i inspirację stanowiły silne marki premium: Lindt, Brandt.