W kultowym filmie Charlie Chaplina „Dzisiejsze czasy” znajduje się scena, w której bohater zupełnie jak automat przykręca śruby na taśmie produkcyjnej. Działa jak trybik, aż do momentu, gdy kończy się jego wytrzymałość, jako bezwolnego, sekwencyjnego wykonawcy tych samych czynności. Bohater, pracownik fabryki, najzwyczajniej w świecie wariuje przy swoim stanowisku pracy.
Czy ciągłe powtarzanie tych samych zadań rzeczywiście może doprowadzić do szaleństwa? Czasami zadaję sobie takie pytanie. Mam ku temu poważne podstawy.
W 2014 roku startuje moja własna firma – agencja namingowa, której nazwę nomen omen wymyślałem przez ponad pół roku. Cóż, szewc bez butów chodzi, prawie się na tym złapałem.
Postawiłem na tak wąską specjalizację będąc również pod wrażeniem artykułu w magazynie Harvard Business Review o znamiennym tytule „Era hiperspecjalizacji”. Zainspirował mnie. Dostarczył podpowiedź o tym, że zbliża się czas superspecjalistów, osób, zespołów, firm skoncentrowanych na wąskich umiejętnościach. Tzw. mikrozadania zapewniają z jednej strony konkretne zlecenia i jednocześnie konkretnych wykonawców. To jest to czego właśnie szukałem w organizowaniu swojej firmy – wąskiej, specjalistycznej umiejętności na hiperpoziomie.
Ba, rzekłby postronny obserwator „Cóż to za sztuka wymyślać nazwy.”
Ha, odpowiedziałbym mu „A stwórz sobie taką, która jednocześnie spełni wymogi unikalności, finezyjności, ponadczasowości, zapamiętania, zdolności rejestrowej, pozytywnie przejdzie test „głuchego telefonu”, a następnie sprawdź rejestr domen oraz bazy urzędu patentowego, aby uniknąć ewentualnej kolizji.”
Moja hiperspecjalizacja polega na tworzeniu nazw. Tym właśnie zajmuje się agencja namingowa. Mogę sobie na to pozwolić, wszak to moja własna firma.
Czy się zajmuję? Nazwa firmy, nazwa produktu, nazwa usługi, wydarzenia. Analizuję, kreuję, weryfikuję, prezentuję. I rzeczywiście, podobnie jak Charlie Chaplin we wspomnianym filmie, teoretycznie w kółko tworzę ciągle to samo. A najciekawsze jest to, że sprawia mi to ogromną satysfakcję i wielką frajdę z wykonanej pracy.
Tak. Na przekór naszego narodowego sportu – narzekania i marudzenia – głośno chwalę się, cieszę się, że mam najlepszą pracę na świecie. Bo prowadzę agencję namingową. Tyle i aż tyle.
Agencja namingowa, czyli ci co wymyślają nazwy. Nie widać tu splendoru jaki otacza agencje reklamowe, wzięte butiki kreatywne. W zamian widać dumę z uczestniczenia w początkach kreowania marek, firm, produktów, usług. Zanim brief kampanijny wyląduje na ręce dyrektora kreatywnego agencji reklamowej, my już jesteśmy po etapie strategii i namingu marki. Wiemy o niej wszystko. Jesteśmy u źródła jej drogi powstawania. Dostarczamy paliwo do dobrego startu.
Stajemy na linii startu, czyli wówczas gdy pojawia się pomysł na nowe coś, nie tylko chodzi tu o markę. Naszym zadaniem jest werbalizacja tego pomysłu.
Nie ma sztywnej zasady kiedy agencja namingowa wkracza do akcji. Gdy pomysł kiełkuje, gdy jest gotowy i tworzy się dla niego “opakowanie”, gdy posiada plan, my jesteśmy kolejnym jego etapem. Swoista walka o odnalezienie prawdy „co było pierwsze jajko czy kura” znajduje również swoje odbicie w ustawicznym poszukiwaniu odpowiedzi czy nazwę tworzymy po czy przed strategią. O dziwo, nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi.
Z punktu widzenia namingowca dobrze by było mieć przed sobą profesjonalnie przygotowaną strategię z analizą rynkową, oceną konkurencji, zachowań odbiorców, z kluczowymi benefitami produktu/usługi/marki. Lecz jak postąpić, gdy tej strategii po prostu nie ma i nie będzie!
Nie czekać a działać. Po prostu przejąć rolę stratega, ułożyć wspólnie ze zleceniodawcą strategię lub jej zręby, poznać rynek, konkurencję, zwyczaje docelowych nabywców. A wszystko po to, aby zbudować pojemną bazę słów, wyrażeń, komunikatów, jakże potrzebnych do kreowania wszelkiej maści nazw. Tych kreatywnych i małofinezyjnych, ciekawych a nawet głupich. Bo każda propozycja nazewnicza wnosi w procesie kreatywnym coś nowego, wartość dodaną przekładającą się na nowe kolejne koncepcje. Ich efektem ma być ta jedna, jedyna, chwytliwa, kozacka nazwa.
Zdarzają się przypadki działania bez briefu od zleceniodawcy. Stoi w miejscu ten kto narzeka. Tak nie wolno. Trzeba działać. Własna firma to jednak jest wyzwanie. I odpowiedzialność. Masz swój los w swoich rękach. Masz czyjś los w swoich rękach. Dlatego trzeba działać szybko. Nieraz zdarzają się sytuacje szybkiego zleconka lub zlecenia last minute.
– Na jutro!
– Niemożliwe! – odpowiadam – To znaczy możliwe, lecz czy jakościowo prezentacja z nazwami będzie dobra?
– Na pojutrze?!?
– Brzmi bardziej realistycznie. Powinno udać się.
Bo kreacja to proces. Ten proces potrzebuje chwilę oddechu: pół dnia, cały dzień, noc. Przerwa jest ważna, aby na świeżo spojrzeć po raz drugi, po raz trzeci na stworzone dotychczas nazwy, aby dopisać nowe pomysły, poprawić istniejące, dotrzeć do etapu wybierania szczęśliwej szóstki, tej pod prezentację.
Lecz takie są realia w branży kreatywnej, gdzie właściciel agencji pełni kilka ról naraz. Główny bohater filmu „Dzisiejsze czasy” z 1936 roku miał ten komfort koncentrowania się na wykonywaniu tylko jednej czynności i cholernego pecha. Nie mógł wykonywać nic innego poza staniem przy taśmie produkcyjnej.
Dzisiejsze czasy dostarczają wielu wyzwań i przyjemności z wykonywanej pracy. Własna firma, własna agencja dają tę satysfakcję z obierania kursu według własnej intuicji. Udało Ci się wejść na high level? Odczuwasz więc tę nobilitację z możliwości uczestniczenia w narodzinach firm, marek, dołożenia własnej cegiełki w ich rozwój.
Największą ekscytację czuję w trakcie zdobywanie nowego zlecenia, twórczej kreacji nazw, ich osobistej prezentacji. Mając przed sobą świat wielkich i małych słów oraz kontakt z drugim człowiekiem mam możliwość swobodnego „pływania” w świecie niczym nie skrępowanej fantazji i życiowego, biznesowego realizmu. Mieszanka wybuchowa? Może. Ja się w niej doskonale odnajduję…
…. doskonale, czego efektem jest dobre słowo, opinia, referencja wystawiona przez zadowolonego Klienta. To jest drogocenne paliwo do starania się na wskakiwanie na coraz wyższe poziomy kreatywności.
1 komentarzy w "Agencja namingowa brzmi dumnie"